fbpx

Steeds meer adverteerders klagen dat hun boodschap niet aankomt. Als je beseft dat er wereldwijd jaarlijks maar liefst 625 miljard dollar aan reclame wordt besteed, kunnen we wel concluderen dat er sprake is van een groot probleem.

Adverteerders reageren door de frequentie van hun boodschap te verhogen. Daarmee wordt het probleem echter alleen maar vergroot. Er ontstaat een negatieve aandachtspiraal. In dit artikel leggen wij deze spiraal uit.

Zoals in de bovenstaande afbeelding is te zien, begint de spiraal bij het aantal marketinguitingen. Adverteerders maken steeds meer uitingen. De consument wordt vervolgens overspoeld met reclame. Al die informatie kan onmogelijk worden opgenomen, dus wordt onze aandachtsspanne steeds korter en nemen we informatie minder snel op.

Omdat informatie minder snel wordt opgenomen, doen mensen ook minder met reclame. Ze gaan niet zo snel meer over tot actie. Die lagere conversie zorgt voor minder leads. Adverteerders zijn vervolgens ontevreden over hun resultaten en zoeken naar een oplossing. Vaak beslissen ze om nóg meer geld in marketinguitingen te stoppen. Echter vergroot dat de negatieve aandachtspiraal weer. Het riedeltje begint opnieuw.

De negatieve aandachtspiraal kan worden doorbroken door marketinguitingen te maken die écht de aandacht trekken, iets wat wij dagelijks met veel liefde doen. Nooit eerder was het zo essentieel om op te vallen in de overvloed aan uitingen.