fbpx

YouTube, Instagram, Snapchat, TikTok… Online is bewegend beeld momenteel de norm. Dit is niet zonder reden, want iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met een goede camera. Daarnaast scoort bewegend beeld vele malen beter dan stilstaand beeld. Niet zo vreemd dus dat steeds meer merken voor videomarketing kiezen.

Videomarketing
We zitten tegenwoordig gemiddeld 2,5 uur per dag op social media. Hierdoor krijgen we enorm veel informatie voorgeschoteld. Als merk of bedrijf is het daarom extra belangrijk om op te vallen tussen alle berichten. Uit onderzoek blijkt dat videomarketing hier perfect voor is, mits je het op de juiste manier doet.

Videomarketing is er in alle soorten en maten. Coolblue heeft zijn eigen gifjes, ASOS geeft stylingtips in korte video’s en Apple zendt de presentatie van nieuwe producten live uit.

De cijfers
Uit onderzoek blijkt dat videocontent werkt en dat steeds meer bedrijven video’s gebruiken. 86% van de bedrijven heeft momenteel een video op zijn site staan en 77% gebruikt video’s op social media, zo valt te lezen in een recent onderzoek van Review42.

De resultaten spreken voor zich: het gebruik van een video kan het aantal kliks in een uiting verhogen met 300%. Video’s zorgen voor 84% meer sitetraffic, voor 81% meer leads en voor 41% minder (!) telefoontjes. Laatstgenoemde is bijvoorbeeld het geval bij instructievideo’s. Wanneer je als bedrijf één keer een goede video opneemt, voorkom je onduidelijkheden en bespaar je op je helpdesk.

Op social media zijn de resultaten helemaal verbluffend. Social video’s worden 1200% meer gedeeld dan berichten die bestaan uit een afbeelding en/of tekst.

De psychologie achter bewegend beeld
Waarom bewegend beeld beter werkt? Eigenlijk is het heel simpel. Onze hersenen interpreteren een visual in slechts 13 milliseconden. Beeld wordt 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. 80% van de dingen die je ziet onthoud je, terwijl je slechts 20% onthoudt van wat je leest. Kort samengevat: je kunt in veel minder tijd veel meer informatie overbrengen als dit visueel is.

Dat we ons meer voelen aangetrokken tot bewegend beeld heeft te maken met het ‘fight or flight response’, oftewel ‘vechten of vluchten’. Als iets beweegt, merken onze hersenen dit op en beoordelen we vervolgens of de beweging een bedreiging vormt. Hierdoor pakt bewegend beeld gelijk onze aandacht.

Waar een goede video aan moet voldoen
Vanzelfsprekend is het succes van een video afhankelijk van meerdere factoren. Het belangrijkste is dat je de aandacht van de kijker direct vast weet te houden. 33% van de kijkers stopt een video na 30 seconden. Dit zie je ook terug in videomarketing: 75% van alle video’s die momenteel gemaakt worden zijn korter dan 2 minuten. En dan te bedenken dat dit in 2017 nog slechts 56% was.

Qua beeldformaat kun je het beste voor een vierkant formaat kiezen. Dit formaat levert 30% meer views op en 90% meer interactie.

Ook belangrijk om te weten: 85% van de mensen op Facebook kijkt een video met het geluid uit. Momenteel zien we een enorme trend om content te maken die ook zonder geluid duidelijk is. Wil je een uitgebreid verhaal vertellen? Voeg dan altijd ondertiteling toe.

Waarom mensen video’s kijken
Om een succesvolle video te maken is het goed om stil te staan bij de redenen waarom mensen naar video’s kijken. 74% kijkt om meer te weten te komen over iets, 77% kijkt om producten met elkaar te vergelijken en 70% kijkt voor vermaak. Maak je een online video? Dan is het slim om de video in een van deze drie groepen in te delen.

Overtuigd?
Ook videomarketing inzetten om je merk sterker te maken? Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden. Neem voor de mogelijkheden en tarieven contact met ons op.