Draai je scherm om deze website goed te kunnen bekijken

Hoe je influencers inzet om je merk te promoten

Vince Triesscheijn dinsdag 20 oktober 2020

Een TikTokker die haar sneakers toont, een Instagrammer die eet bij een nieuwe hotspot of een YouTuber die verblijft in een prachtig Spaans hotel. Je hebt het misschien niet door, maar je komt continu in aanraking met influencer-marketing. En dat is begrijpelijk, want de resultaten zijn groots.

Wat is een influencer?
Een influencer is, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, iemand met invloed. Vaak zijn het personen met veel volgers op social media. Door dit grote bereik zijn ze in staat om een doelgroep te bereiken en te beïnvloeden. Wanneer een influencer een bepaald product heeft, zullen volgers er een positief gevoel bij krijgen. De persoon waar ze tegenop kijken gebruikt het tenslotte ook. De kans is vervolgens veel groter dat ze het zelf ook willen hebben.

Influencers zijn in te delen in macro-influencers en micro-influencers. Het verschil is de grootte van hun achterban en hun relatie met de doelgroep. Macro-influencers hebben een gigantisch bereik. Denk bijvoorbeeld aan een sporter van het Nederlands elftal met 1.000.000 volgers. De doelgroep van een macro-influencer is breed.

Micro-influencers hebben een veel kleinere achterban. Denk bijvoorbeeld aan een boekenrecensent met 5000 volgers. Nu verwacht je misschien dat investeren in een influencer met minder volgers minder effectief is, maar niets is minder waar. Micro-influencers hebben vaak een betere relatie met hun doelgroep. En die doelgroep is veel specifieker. Wil je dus een boek promoten, dan is het vaak veel effectiever om in te zetten op een boekenrecensent met 5000 volgers dan een grote BN’er met een veel algemenere doelgroep.

Voorbeelden van influencers
Influencers zijn er in alle soorten en maten. Wie het bijvoorbeeld erg goed doet is Enzo Knol. Met 2,47 miljoen volgers is hij een van de grootste YouTubers van Nederland. Zodra hij een product in zijn vlog toont, vliegt het over de toonbank. Of wat dacht je van NikkieTutorials, die op moment van schrijven 14,3 miljoen Instagram-volgers heeft? Wil je een make-up product binnen 24 uur een wereldwijde hit maken? Dan ben je bij haar aan het juiste adres.

Een influencer hoeft overigens niet per se een mens te zijn. Ook huisdieren met veel volgers worden als influencer gezien. Een goed voorbeeld is Nala Cat met 4,3 miljoen volgers op Instagram. De kat is zo populair dat ze haar eigen kattenvoermerk heeft.

Hoe influencer-marketing werkt
Bij influencer-marketing plaatst een influencer een foto, video of blog waarin een product of dienst naar voren komt. Vaak wordt dit op een subtiele manier gedaan. Het is niet de bedoeling dat een bericht als reclame overkomt, maar het moet lijken of iemand écht onder de indruk is. Het is overigens wel verplicht om bij het bericht te vermelden dat er sprake is van een betaalde samenwerking. Dit wordt vaak gedaan met de hashtag #spon.

Een goed voorbeeld van influencer-marketing is het Britse fitnesskledingmerk Gymshark. Vijf jaar geleden kende niemand het merk, maar tegenwoordig zie je in elke sportschool mensen de kleding dragen. En dat is grotendeels te danken aan influencers. Het merk sponsort namelijk sportieve influencers met een groot bereik. Elke keer als zij een foto van zichzelf plaatsen in de sportschool, is de kleding van Gymshark te zien, zonder dat het merk wordt letterlijk wordt genoemd. De samenwerking komt op deze manier niet als reclame over, maar heeft wel degelijk een soortgelijk effect.

De kosten van influencer-marketing
De kosten van offline advertenties kunnen hoog oplopen en zijn niet goed meetbaar. Bij influencer-marketing kun je daarentegen al met een klein budget aan de slag. Een groot voordeel is ook dat je direct resultaat ziet en je het bereik kunt meten. Afhankelijk van de influencer die je inschakelt, ben je voor een grote campagne gemiddeld €5000,- tot €150.000,- kwijt. Bij een micro-influencer betaal je vanzelfsprekend veel minder.

Bijkomend voordeel is dat influencers meestal hun eigen content maken. Ze verzorgen zelf de styling en montage van de foto’s en video’s die ze plaatsen. Dit scheelt dus extra kosten.

Voor welke bedrijven influencer-marketing interessant is
Influencer-marketing is voor alle bedrijven interessant. Wel is het essentieel om een passende influencer te vinden en de juiste kanalen in te zetten. Bedenk wie jouw doelgroep is, waar ze zich bevinden en welke influencers aansluiten. Voor elke doelgroep zijn passende influencers te vinden. En voor elk bedrijf of product zijn influencer-campagnes te bedenken die zorgen voor bekendheid, vertrouwen en sales.

Aandagt voor influencers
Bij Aandagt weten wij als geen ander hoe je een influencer-campagne opzet. Wij kunnen een campagne ontwikkelen en bijpassende influencers regelen. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van influencer-marketing? Neem dan voor de mogelijkheden en tarieven contact met ons op.

Deel dit bericht