Draai je scherm om deze website goed te kunnen bekijken

Waarom (en hoe) je als bedrijf moet bloggen

Vince Triesscheijn maandag 25 mei 2020

Met wereldwijd 130 biljoen webpagina’s denk je misschien dat alles al is geschreven en zakelijk bloggen geen zin meer heeft, maar niets is minder waar. Wil je als bedrijf nieuwe klanten werven en bestaande klanten bij je houden? Dan is het juist zeer effectief om te gaan bloggen. In dit artikel leggen wij uit waarom je als bedrijf moet bloggen en hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Bewijs van kennis
Iedereen kan diensten aanbieden, maar niet iedereen heeft daadwerkelijk kennis van de aangeboden diensten. Met blogs kun je als bedrijf bewijzen dat je thuis bent in je sector. Schrijf bijvoorbeeld over nieuwe trends, zodat klanten zien dat je weet wat er speelt en je volgens de nieuwste standaarden werkt. De kans dat klanten jouw bedrijf boven de concurrent verkiezen wordt zo vele malen groter.

Blogs
“Ik heb niks te melden”, is een veelgehoord excuus om als bedrijf niet te gaan bloggen. Onzin natuurlijk, want over elke sector en elk bedrijf valt genoeg te melden. Schrijf bijvoorbeeld over nieuwe diensten die je aanbiedt, interessante cases van klanten en nieuws binnen de sector. Momenteel is duurzaamheid een hot topic en zou je kunnen beschrijven hoe jouw bedrijf rekening houdt met het milieu. En zo zijn er continu onderwerpen waar je op kunt inhaken.

SEO
Bij het schrijven van een blog is het belangrijk om rekening te houden met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Blogs zijn namelijk een goed middel om beter gevonden te worden in zoekmachines. Kies er daarom voor om artikelen te schrijven rondom de zoektermen waarop je wilt worden gevonden. Verkoop je bijvoorbeeld auto’s, maar merk je dat de elektrische auto’s minder hard lopen? Dan zou je een blog kunnen schrijven over de voordelen van elektrisch rijden. Google ziet deze tekst vervolgens staan en linkt het zoekwoord ‘elektrische auto’s’ aan jouw site, waardoor je hoger in de zoekresultaten komt te staan op deze term. Hoe meer je over een onderwerp schrijft, hoe hoger je komt te staan.

Blogpagina
Om je blogs te publiceren heb je een blogpagina/nieuwspagina nodig op je site. Hier komt een overzicht te staan van alle artikelen, waarbij het belangrijk is dat het nieuwste artikel bovenaan staat. Veel sites gebruiken WordPress als content management systeem, waarbij dit standaard is. Voeg daarnaast een zoekfunctie toe, zodat bezoekers ook op onderwerpen kunnen zoeken.

Social media
Is je blog gepubliceerd? Dan is het tijd om het artikel te verspreiden op social media, zodat je volgers weten dat er een nieuw artikel online staat. Deel de link op de social media-kanalen die bij jouw bedrijf aansluiten. Het bijschrift bij de link moet nieuwsgierig makend zijn en uitlokken tot ‘klikken’. Wil je het artikel extra pushen op social media? Dan kun je de berichten gesponsord maken. Op deze manier is het mogelijk om ook mensen te bereiken die niet tot je volgers behoren.

Nieuwsbrief
Heb je als bedrijf een nieuwsbrief? Dan is het altijd goed om je blogs in de nieuwsbrief te promoten. Sluit bijvoorbeeld elke nieuwsbrief af met links naar de meest recente artikelen. Je maakt je nieuwsbrief op deze manier spannender en deelt je blogs eenvoudig met je klanten. Heb je nog geen nieuwsbrief? Dan kun je die maken via MailChimp.

E-mailhandtekening
Dynamische e-mailhandtekeningen worden steeds populairder. Niet zo gek, want elk mailtje dat wordt verstuurd sluit je af met een e-mailhandtekening. Er zijn tegenwoordig meerdere programma’s waarmee het mogelijk is om een dynamische e-mailhandtekening te gebruiken, waarbij je bijvoorbeeld in je e-mailhandtekening een link kunt delen naar een aanbieding of het laatste artikel op je blog. En dat volledig automatisch.

Persbericht
Als een blog veel nieuwswaarde heeft, is het de moeite waard om er ook een persbericht van te maken en deze naar relevante media te versturen. Je hebt de tekst tenslotte toch al en met een paar aanpassingen kun je van een artikel een persbericht maken. Oftewel, dubbel profiteren van dezelfde tekst.

Advertorial
Een persbericht versturen geeft geen 100% zekerheid dat journalisten er ook over gaan schrijven. Wil je dit wel? Dan kun je een advertorial inkopen bij bijvoorbeeld een nieuwssite of magazine aansluitend op de onderwerpen van je bedrijf. Een advertorial is een artikel dat tegen betaling van een bedrijf is geplaatst.

Aandagt voor bloggen
Zoals je ziet is een blog veel meer dan een stukje tekst. Je kunt met een blog enorm veel aandacht trekken door de artikelen te plaatsen op je site, te delen op social media, te gebruiken voor SEO, te verspreiden via je nieuwsbrief, te promoten in e-mails en rond te sturen als persbericht. Op deze manier bereik je voor relatief weinig geld een groot publiek.

Geen zin/tijd om te gaan bloggen? Bij Aandagt helpen wij jou graag met onze speciale blogdienst. Wij kunnen blogs schrijven, publiceren op jouw site en delen via jouw social media-kanalen. Bij nieuwswaarde is het ook mogelijk om van artikelen een persbericht te laten maken en die berichten door ons te laten verspreiden onder relevante media. Neem voor de mogelijkheden en tarieven contact met ons op.

Deel dit bericht