fbpx

Veel bedrijven zijn bezig met het verleden en het nu, in plaats van de toekomst. Op die manier verlies je als merk je relevantie en is de kans groot dat je op een dag wordt ingehaald door concurrenten. Het is daarom zeer belangrijk om nieuwe technologieën te omarmen.

Waar je honderd jaar geleden reclame voornamelijk op straat kon vinden in de vorm van posters, zie je nu op elk beeldscherm gepersonaliseerde reclameboodschappen die inspelen op jouw individuele behoeftes. Internetgedrag wordt opgeslagen en geanalyseerd, waardoor je tijdens je zoektocht naar een nieuwe auto bijvoorbeeld continu advertenties van automerken krijgt te zien.

Je kunt wel vaststellen dat de reclamewereld de afgelopen jaren enorm is veranderd. Door alle continue technologische ontwikkelingen van dit tijdperk zal dat ook zo blijven. Er worden telkens nieuwe manieren gevonden om consumenten te beïnvloeden. Wie succesvolle campagnes wil maken, moet die manieren toepassen in plaats van blijven hangen in de bekende technologieën. De volgende trends zullen we de komende jaren veel gaan zien.

Voice search
Sinds Google Home in 2018 een Nederlandse variant heeft gekregen, is het hek van de dam. Het aantal spraakgedreven zoekopdrachten neemt sterk toe. Men verwacht dat over een jaar 50% van de zoekopdrachten door middel van voice search wordt uitgevoerd.

Steeds meer marketeers nemen voice search mee in de marketingplannen. Dit betekent dat zoekwoorden anders moeten worden geformuleerd, omdat zoekopdrachten vaak een vraag bevatten. Ook is het belangrijker dan ooit om hoog in de zoekresultaten te staan. Alleen de topposities tellen mee.

Artificial intelligence
Algoritmes worden steeds intelligenter. Met artificial intelligence is het mogelijk om grote hoeveelheden data in korte tijd te analyseren. Hierdoor kunnen zelflerende algoritmes aanbevelingen en voorspellingen doen. Wist je bijvoorbeeld dat Google het soms eerder weet dat iemand zwanger is dan de persoon zelf?

Het personaliseren van uitingen en processen wordt hiermee kinderspel. Dit kan onder andere worden toegepast bij chatbots, onboarding-processen, smart devices en het eerder besproken voice search.

Shoppable experiences
Shoppable experiences veranderen de wereld om ons heen in een grote winkel. Alles wat je om je heen ziet is tegenwoordig eenvoudig online te bestellen door er simpelweg een foto van te maken. Zo heeft de webshop ASOS een camerafunctie binnen de app waarmee je foto’s van een kledingstuk maakt en vergelijkbare producten binnen het assortiment te zien krijgt.

IKEA gaat nog een stap verder door app-gebruikers het vloeroppervlakte van hun woning te laten scannen. De app berekent vervolgens de grote van het oppervlakte en doet suggesties voor meubels die binnen de ruimte zouden passen. De meubels zijn direct te bestellen.