Draai je scherm om deze website goed te kunnen bekijken

Hoe prikkel je mensen op de juiste manier?

Vince Triesscheijn maandag 16 december 2019

Elke dag worden we online en offline gebombardeerd met reclame. Grote merken besteden er miljarden aan. Toch zijn het soms juist de kleine merken, met een zeer beperkt budget, die viral gaan met een campagne. Geld is niet meer een garantie voor succes. Aandacht is dé tool.

We krijgen dagelijks zoveel prikkels, dat het onmogelijk is om alles op te nemen. Om te ‘overleven’ stelt ons brein prioriteiten. We scannen de omgeving en beslissen waar we ons op focussen. Vandaar dat het altijd belangrijk is om op te vallen. Intrinsieke motivatie beslist vervolgens of we er onze belangstelling bij houden.

Aandacht pakken en vasthouden is dus noodzakelijk om mensen op de juiste manier te prikkelen, maar hoe doe je dat nou? Klaas Weima bracht onlangs het boek Aandachtsmarketing uit, waarin hij zes aandachtstrekkers omschrijft.

Emotie
Emotie prikkelt, zo ook bij reclame. Het is belangrijk om een domein op te zoeken dat goed bij je merk past. Ga jij voor humor, ontroering of juist bewondering?

Hulp
Als merk kun je aandacht krijgen door toegevoegde waarde te bieden in het leven van een klant. Maak content die antwoord geeft op vragen die mensen hebben, bijvoorbeeld een how-to-video of dit artikel.

Status
Status is een sociale factor die zorgt voor aandacht. Een goed voorbeeld is Apple. Het maakt inmiddels niet meer uit wat het Amerikaanse elektronicabedrijf doet; elke stap die het bedrijf zet krijgt massale aandacht.

Nieuw
Verras mensen met iets wat zij nog niet eerder hebben gezien, waardoor ze getriggerd worden en meer willen zien. Dit hoeft niet altijd een nieuw product te zijn, maar kan ook gaan om een nieuwe manier van vertellen of adverteren.

Inclusie
Mensen zijn sociale wezens, die ergens bij willen horen. Veel merken durven het niet, maar als merk creëer je juist aandacht door gebruik te maken van inclusie. Kies je doelgroep en durf dat ook uit te spreken.

Beloning
Het is een oude truc in de reclamewereld, maar daarom zeker niet minder effectief: mensen worden aangetrokken door beloningen. Kies voor kortingen, winacties, bonussen of gratis producten en je zult zien dat je aandacht pakt.

Deel dit bericht