Draai je scherm om deze website goed te kunnen bekijken

Hoe je van je dagelijkse mailtjes een sterke marketingtool maakt

Vince Triesscheijn woensdag 8 juli 2020

Er worden dagelijks heel wat e-mails verstuurd. Meestal bevatten die mailtjes een e-mailhandtekening met standaard informatie zoals contactgegevens en een functietitel. Wat veel mensen echter niet beseffen is dat een e-mailhandtekening ook als sterke marketingtool kan dienen.

Ieder bedrijf heeft content die onder de aandacht mag worden gebracht. Denk bijvoorbeeld aan prestaties, succesvolle cases, aanbiedingen en nieuwe diensten. Dus waarom zou je die niet in je e-mailhandtekening communiceren? Ook kun je praktische informatie vermelden zoals een adreswijziging, afwezigheid en afwijkende openingstijden tijdens een vakantieperiode.

Nu denk je waarschijnlijk: heel leuk dit, maar het is voor ons bedrijf onbegonnen werk om dit te doen. Iedere werknemer moet dan continu zelf zijn e-mailhandtekening aanpassen. De helft vergeet dit waarschijnlijk en als ze het überhaupt al doen is de kans op foutjes groot.

Één druk op de knop
Maar nee hoor, niets is minder waar. Er zijn tegenwoordig hele mooie oplossingen waarbij één persoon binnen een bedrijf de e-mailhandtekening van alle werknemers kan vormgeven en aanpassen. En dat met slechts één druk op de knop. Zo heeft iedere werknemer dezelfde handtekening (in dezelfde huisstijl), die altijd up to date is. Wijken de openingstijden bijvoorbeeld af in deze zomerperiode? Dan kan die persoon een regeltje toevoegen onder elke e-mailhandtekening. Het is zelfs mogelijk om in te stellen dat dit regeltje enkel tijdens een vooraf ingestelde periode wordt getoond, zodat de verantwoordelijke er helemaal geen omkijken meer naar heeft.

Wil je een campagne nóg specifieker maken, dan kun je instellen dat een tekst of afbeelding enkel wordt getoond in de e-mailhandtekening van een specifieke groep, bijvoorbeeld de salesafdeling. Uiteraard kun je daarna precies zien hoe vaak klanten op eventuele links of banners hebben geklikt.

E-mail signature managers
Er bestaan meerdere zogenoemde e-mail signature managers. De bekendste namen zijn Let’s Sign It, Dynasend, Wisestamp en Templafy. Laatstgenoemde biedt niet alleen de mogelijkheid om templates te maken voor e-mailhandtekeningen, maar ook voor bijvoorbeeld PowerPoint-presentaties en Word-documenten, zodat iedereen zich altijd aan de huisstijl houdt.

Bij Aandagt zijn wij overtuigd van de kracht van een e-mailhandtekening. Jij na dit artikel ook? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij kunnen helpen met onder andere de vormgeving van e-mailhandtekeningen, het voorzien van de juiste content en de technische implementatie.

Deel dit bericht