Draai je scherm om deze website goed te kunnen bekijken

Deze online trends gaan we in 2020 zien

Vince Triesscheijn maandag 13 januari 2020

2020 is begonnen. Een nieuw jaar betekent nieuwe trends. Wij hebben natuurlijk geen glazen bol, maar van een aantal aankomende online trends zijn wij zeker. In dit artikel kun je ze vinden.

TikTok is here to stay
TikTok groeit razendsnel. Het videonetwerk zou in Nederland al zo’n 3,5 miljoen gebruikers hebben. Daarmee is het al lang geen kleine speler meer. Zelfs Facebook-baas Mark Zuckerberg zegt dat hij TikTok als een belangrijke partij ziet. Het is volgens hem de eerste Chinese video-app die wereldwijd zo’n succes is. Wel is er kritiek op de privacy en veiligheid rondom de app.

Ondanks de kritiek zal TikTok in 2020 alleen nog maar groter worden. Wil je als marketeer een jonge doelgroep bereiken? Dan kan TikTok echt niet meer ontbreken in je mediaplan.

LinkedIn wordt aantrekkelijker voor adverteerders
Veel bedrijven hebben zich de afgelopen jaren volledig op Facebook gericht, maar door de enorme overvloed aan content is het niet altijd het meest effectieve platform om mensen te bereiken. Waar vroeger (bijna) al je volgers een bericht zagen, daalt het organisch bereik momenteel flink. Het gevolg is dat marketeers steeds vaker voor LinkedIn kiezen.

LinkedIn is meer doelgroepgericht. Gebruikers zitten vooral op het platform om werk te tonen, hun netwerk uit te breiden en geïnspireerd te raken. Die focus zorgt ervoor dat gebruikers beter nadenken over wat ze plaatsen. Er wordt minder geplaatst en dat wat wordt geplaatst is over het algemeen meer relevant. Het resultaat is dat je per post mogelijk meer mensen kunt bereiken dan op Facebook. Boodschap en doelgroep zijn uiteindelijk bepalend voor platformkeuze.

LinkedIn groeit flink. In 2019 steeg het aantal gebruikers naar 650 miljoen. Dat is een groei van 150 miljoen in een jaar tijd. Dit komt mede door het feit dat het goed gaat met de economie en veel bedrijven naar nieuwe werknemers zoeken.

De doelgroep van het platform bestaat over het algemeen uit mensen met ambities, een goede opleiding en een baan(wens). LinkedIn is hierdoor hét perfecte platform geworden om merkbekendheid op te bouwen.

Facebook-groepen zijn populairder dan ooit
De populariteit van Facebook daalt. Het platform groeit nog wel, maar het aantal nieuwe gebruikers neemt af. Ook is er een daling in activiteit te zien. Toch is er één onderdeel van Facebook dat populairder dan ooit is: Facebook-groepen. Denk hierbij aan een groep voor inwoners van een bepaalde stad of mensen die dezelfde hobby delen.

Facebook-groepen bereiken altijd een zeer specifieke doelgroep, wat erg interessant kan zijn voor marketingdoeleinden. Toch zijn er nog maar weinig bedrijven die gebruik maken van groepen.

Wie een specifieke doelgroep op Facebook wil bereiken, moet steeds meer betalen. Behalve wanneer je gebruik maakt van Facebook-groepen. Je kunt je als bedrijf mengen in een groep, mits de berichten die je plaatst toegevoegde waarde hebben. Ook zijn er steeds meer merken die een eigen Facebook-groep opzetten. Denk bijvoorbeeld aan een reisorganisatie die een groep maakt voor backpackers.

De consument heeft een voorkeur voor bedrijven die privacy serieus nemen
De consument zet vraagtekens bij de manier waarop bedrijven met hun persoonlijke gegevens omgaan. Ze zijn ongerust dat hun data wordt doorverkocht aan derden, ze worden bestookt met ongewenste marketingacties of – erger nog – dat hun gegevens op straat komen te liggen na een hack.

Anno 2020 zijn zorgen over privacy niet meer voorbehouden aan een kleine groep. Grote bedrijven als Apple, Facebook en Google wringen zich in allerlei bochten om ons ervan te overtuigen dat onze privacy goed beschermd wordt, maar ook kleine bedrijven moeten bewijzen dat privacy serieus wordt genomen. Want als gebruikers kunnen kiezen voor een bedrijf dat hun data veilig bewaart, dan betaalt men daar graag meer voor.

Het is zelfs zo dat bedrijven die privacy niet serieus nemen hun eigen doodvonnis tekenen. Huawei wordt bijvoorbeeld uitgesloten van deelname aan het nieuwe Europese 5G-netwerk om Chinese spionage te voorkomen. En zo zullen meer bedrijven volgen.

Deel dit bericht